البحث

الشيخ عبد الله رشدى يكفر المسيحيين من جديد

منذ 11 شهر
December 25, 2018, 9:32 pm
الشيخ عبد الله رشدى يكفر المسيحيين من جديد

نشر الشيخ عبد الله رشدى على صفحته على موقع “/ask.fm” رده على سؤال من شخص يسأله عن لو مر على مقابر لغير مسلمين المفروض يقرأ الفاتحه ، ولا يترحم مثل ما بمر على مقابر مسلمين ولا موقفه يكون ماذا ؟!

و جاء رد الشيخ عبدالله رشدى كالأتى :

قال الشيخ عبد الله رشدى، لا تترحم ولا تقرأ الفاتحة، الرحمة دي ملك لله مش ملك بشر، والجنة ملك لله مش للبشر، ومينفعش نمارس الديكتاتورية على ربنا، ربنا قال: “إن اللهَ لعنَ الكافرين وأعدَّ لهم سعيراً” فمينفعش ربنا يقول على حد إنه ملوش رحمة، وآجي أنا أقول: لا، له رحمة وجنة!.

وأضاف رشدى ، دا يبقى تعدي من البشر على قانون خالق البشر، فلو حضرتك مؤمن بالقانون دا يبقى المفترض إنت بتلتزم بما فيه ومتعملش عكسه لأي سبب كان.

و تابع، مرة تانية ربنا قال: “وماهم بخارجين من النار” فمقدرش أنا أو غيري أقول أي شيء عكس اللي قاله ربنا، لأن كدا يبقى أنا نصبت من نفسي حاكماً على ربنا والعياذ بالله، وأنا وظيفتي أتبع القرآن مش أَعَدِّلْ عليه.

و اوضح ، ما يتعلق بيوم القيامة نلتزم فيه بما أخبرنا الله به، لكن في الدنيا بنتعامل مع بعض بالعدل والبر في إطار الشرع والقانون، بس بدون مجاملات على حساب النصوص الدينية، بالتالي فتقدر تعزي غير المسلم، وتحزن لمصابه وتفرح لفرحه لأننا بشر، وربنا محرمش علينا دا، وكتبنا الفقهية مليئة بالنصوص اللي بتقول تعزي غير المسلم وتشاركه فرحه وتساعده وتتصدق عليه كمان، لأن كل دا يصب في سياق قول الله: “وقولوا للناس حسناً” لكن بعيداً عن منطقة الأحكام الدينية المتعلقة بالإيمان والكفر والجنة والنار، لأننا مش هنعدل على ربنا.

 

 فنار مصر
















شارك بتعليقك
فيسبوك ()



جون المصرى و;كشف حقيقة محمد على بعد حوار البى بى سى

تنوية هام: الموقع غير مسئول عن صحة ومصداقية الخبر يتم نشره نقلاً عن مصادر صحفية أخرى، ومن ثم لا يتحمل أي مسئولية قانونية أو أدبية وإنما يتحملها المصدر الرئيسى للخبر. والموقع يقوم فقط بنقل ما يتم تداولة فى الأوساط الإعلامية المصرية والعالمية لتقديم خدمة إخبارية متكاملة.