البحث

«سهر» تطلب «الخلع» «ما بيرضاش يلبسني مايوه.. مبقتش قادرة أستحمل»

منذ 8 شهر
January 20, 2019, 10:40 am
«سهر» تطلب «الخلع» «ما بيرضاش يلبسني مايوه.. مبقتش قادرة أستحمل»

بعد نحو عامين من الزواج، أقامت «سهر.أ» 25 عامًا، ربة منزل، دعوى «خلع» حملت رقم3548/2018 ضد زوجها «شريف.ع» 31 عامًا، مهندس ديكور، لاستحالة العشرة بينهما، بسبب ما وصفته بـ«غيرته المرضية».

قصة حب بدأت صدفة في منزل والدتها منذ نحو 3 سنوات انتهت داخل أروقة محكمة الأسرة، تروي الزوجة العشرينية: «اتقابلنا أول مرّة في بيت والدتي لما كنت بشوف ديكور أوضتي عشان كنت عايزة أعمل حاجات معينة فيها وكان ظريف معايا وتكررت لقائتنا لحد تسليم الشقة، وبعدها بقينا أصحاب وحبينا بعض وكنا كويسين سوا لكن أسرته كانت مختلفة عننا شوية منغلقين ومستواهم أقل مننا شوية».

مواقف صغيرة عانت منها خلال فترة الخطوبة، تضيف لـ«هن»: «طبيعته غيور جدا عليّ وأقل حاجة يعمل منها مشكلة كبيرة وخناقة ويخاصمني وبيدخل في كل حاجة في حياتي لبسي وأصحابي وحتى علاقتي بأمي وأبناء خالي اللي زي أخواتي أول مرة اتخانقنا كانت يوم الخطوبة بسبب إن ابن خالي سلم عليّ وباسني فقلب بوزه طول الخطوبة وبعدها عمل مشكلة بحجة إنه عيب وإنه من أسرة تقليدية وميصحش إني أسلم على ابن خالي أو حد من أصحابي وأبوسه مع إن دول زي أخواتي لكن هو كان طبعه بلدي وكنت فاكرة إنه هيتغير بعد الجواز».

اعتقاد بالتغيير دفعها لاتمام الزواج، توضح «سهر»: «تحكماته بعد الجواز بقت مضاعفة وكل حاجة بيرفض إني أعملها مفيش خروج مع أصحابي يجولي البيت وطبعا بنات بس ولبسي كله مش عاجبه ومفيش مايوه لا بكيني ولا عادي مش عايزني أنزل البسين أو البحر في أي مكان حتى لو هو معايا ممنوع علي أعمل أي حاجة في حياتي غير أقعد في البيت بس حتى الكوافير لازم مامي تكون معايا وأخرها طلب مني ألبس الحجاب زي والدته زهقت ومبقتش قادرة أستحمل أكتر من كدا أنا حاسة إني مسجونة جوا بيتي مبعملش أي حاجة وعايزة أعيش حياتي زي صحباتي ولما اتخانقت معاه قال إن ده نظامه ورفض الطلاق».

            هن الوطن 















شارك بتعليقك
فيسبوك ()



احجز الان فى العاصمة الجديده تليفون 00201123000014

تنوية هام: الموقع غير مسئول عن صحة ومصداقية الخبر يتم نشره نقلاً عن مصادر صحفية أخرى، ومن ثم لا يتحمل أي مسئولية قانونية أو أدبية وإنما يتحملها المصدر الرئيسى للخبر. والموقع يقوم فقط بنقل ما يتم تداولة فى الأوساط الإعلامية المصرية والعالمية لتقديم خدمة إخبارية متكاملة.