شاهد بالتفاصيل رسائل السيسي خلال افتتاحه مشروعات قومية بالأسمرات

1 سنه
July 12, 2020, 2:57 pm
تابع عبر تطبيق google news google news google news

شاهد بالتفاصيل رسائل السيسي خلال افتتاحه مشروعات قومية بالأسمرات

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن أي إجراء قاسي اتخذناه الهدف منه مصلحة الناس والدولة في أن تقوم وتستمر في تقدمها وليس مضايقة أحد.

وأضاف السيسي في مداخلة خلال كلمة وزير المالية بافتتاح عدد من المشروعات القومية بالأسمرات، أن الدولة ظلت تتعامل مع مخالفات البناء على مدى 10 سنوات بمنتهى الرفق ومحاولة احتواء الظاهرة بدون إجراءات حادة .

وتابع: سبب قدرتنا على الصمود خلال المرحلة الصعبة التي مررنا بها كانت متمثلة في اتخاذ إجراء قاسي وصعب في نوفمبر 2016، في عملية الإصلاح الاقتصادي كمسار وتحركنا فيه بجدية وبمسئولية، ونجحنا في هذا الموضوع الذي يعد السند لنا خلال المرحلة الصعبة التي نحن فيها الآن، لأننا صمدنا في نوفمبر واستمرينا على تحمل الأعباء خلال ثلاث سنوات بقسوة الأسعار والظروف الصعبة التى مرت على كل المصريين .

وأكمل: لولا نجاحنا وتحمل المصريين كان هيبقى موقفنا صعب جدا في الظروف التي تمر بمصر وبالعالم أجمع، مشيرا إلى أن أزمة كورونا أزمة عالمية.

واستطرد قائلا: نتكلم في إيقاف كامل لنشاط السياحة في مصر الذي يورد لدينا 14 مليار دولار، وهذا ليس موجودا الآن، علاوة على توقف قطاع الطيران، كما تأثرت حركة التجارة .

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي: أنا اليوم أتصور مع وزارة الداخلية وهي بترخص السيارات لما نيجي نقول أننا مش هنرخص عربية جديدة إلا بالغاز من حقنا نعمل كدة لأننا بنظم شئون حياة شعبنا وبنخلي بالها من شعبها ومن إنفاقه فأنا أقول اعتبارا من كذا سيارات البنزين الجديدة لن ترخص إلا بالغاز من حقنا إننا ننظم لشعبنا ونوفرله ونحافظ على البيئة وكمان المواد الموجودة عندنا ومتوفرة تستخدم .

وأضاف السيسي موجها حديثه لوزير المالية الدكتور محمد معيط نحن لا نقدر نحول مليون عربية في سنة أو اثنين أوثلاثة، صعب ولكننا ممكن نستفاد من الـ8 مليارات جنيه التي سوف حول بيها السيارات كدعم .

وتابع الصندوق اللي الدكتور معيط اتكلم عليه بخصوص الإسكان لم يذكر فيه الإسكان اللي اتعمل للمناطق الخطرة لأني في 250 ألف مسكن اتعمل للمناطق الخطرة ده ليس له دعوة بحياة كريمة اللي احنا مستهدفينه وشغالين فيه، وحتى من قبل ما نطلق مبادرة حياة كريمة كنا بنعمل مبادرة مع أهالي القرى لتطوير منازل وبيوت الأهالي وتطوير طرق وشبكة كهرباء وصرف صحي .





وأكمل: اتكلمنا مع دكتور مصطفى مدبولي وهو وزير الإسكان أننا نزود شريحة المستفدين بدل ما إحنا بندي الشقق لدخل محدد ما نزود شوية بدل ما يبقى المواطن دخله 2000 جنيه هو بس ياخد شقة إسكان اجتماعي نزود للناس لغاية دخل 8000 جنيه ونقلل الدعم والامتيازات لأن الشقة اللي بنديها بـ200 ألف أو 250 ألف بتكلفني ضعفها تماما فانا قولت أقلل الدعم بس الشقة اللي هتستلمها معمولة بشكل يليق بيك وبأولادك وبأسرتك .

وقال الرئيس السيسي: إن الصندوق الذى نتحدث عنه الهدف منه إدخال شريحة كانت الظروف والشروط والمعايير المعمول بها في الإسكان وحتى في شراء السلع كانت ما تنطبقش عليهم، ودي شريحة كبيرة في المجتمع، وإحنا قلنا لاء،. إحنا البنوك عايزة تعمل إجراءات محكمة تضمن بها حقها وده طبيعي وإلا تتعرض البنوك لخسائر مش مبررة، وإحنا كدولة ندخل نعمل ضمان لتمويل البنوك لعملية الاقتراض التى نتحدث عنها أنا كدولة سعيت مع مواطنينا أن أيسر لهم الحصول على شقة في مكان كويس بقرض مناسب بتكلفة قليلة، لانك أنت لما تيجي تدخل تاخد اقتراض والاقتراض ده بضمانات وضماناتك انت كمواطن قليلة يرفع تكلفة القرض عليك، وإحنا علشان نحافظ إن التكلفة لا تزيد عليك قلنا ندخل ونعمل ضمانات لتمويل مخاطر الاقتراض لصالح البنوك بحيث البنوك توفر لكم التمويل الذى تريدونه، في شراء وحدة سكنية أو سيارة تعمل بها إحلال أو السلع التى نتحدث فيها في إشارة إلى الأدوات المنزلية وتشطيبات منازل إلى أخره من هذا الموضوع .

وأعرب السيسي عن تمنياته في إلقاء الضوء أكثر للرأى العام على هذا الموضوع وشرحه باستفاضة أكثر لأنه فرصة، موضحا مش بعملها كدولة علشان أحفز فقط الاستهلاك في مصر لاء، أنا بحاول أيسر لك أكثر بعملك أدوات تمويل أيسر لما أدخل مع غرف الصناعة وأصحاب المصانع الكبيرة وأقوله النهاردة ممكن زي مثال الدكتور محمد لما قال إن احنا أجهزة التكييف ممكن تخفضلنا أسعارها لغاية كام بحيث نتيح هذا الموضوع لعملية إحلال للناس اللي عندها تكييف قديم جدا وده هيوفرله 20-30% من الطاقة أى لو كان التكييف استهلاكه في الشهر مائة جنيه هدفع 60 جنيها يعني خلال سنة أو سنتين ممكن تكلفة السلعة دي أكون أنا غطيت جزء كبير منها بالطريقة دي يبقى خفضتلك سعرها ثم اتاحتها لك بقرض تكلفته قليلة وأتحتها دون شروط صعبة، ده ما حبيت التعليق على زمايلي اللى اتكلموا فيه وأقوله أن احنا بنستهدف منه نساعد معاكم في ظل الظروف الموجودة دي في بعض الموضوعات التى تم الحديث فيها لكن لما هيتم طرح المبادرة في الإعلام بشكل أكثر تفصيلا وزملائنا المسؤولين عنها يتكلموا فيها بمزيد من الإيضاح والأمثلة، الأمور هتبقى أكثر فهما وقبولا علشان نتحرك فيها .

وتابع: وأقول كل مواطن هيطلب شقة هنديهاله، وهنيسرلك ما أمكن ونمولك بتمويل منخفض التكلفة ما أمكن وسنحاول مساعدتك، وما سترونه اليوم نماذج الدولة المصرية آلت على نفسها أنها لا تقوم بتنفيذ أي شيء إلا لما يكون بشكل يليق بمصر وبالمصريين واللي بيعيش هنا ابني وبنتي وأخويا وأهليأعملهم أحلى حاجة في الدنيا ما دام أقدر، بس إحنا إيدينا مع بعضنا وبقول تاني مفيش مواطن هيتقدم ويقول أنا عايز اخد وحدة سكنية إلا لما نيسرها له بس إنتم كمان ساعدونى .

وأكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، أن ما تم إنفاقه خلال 6 سنوات على المشروعات في محافظة القاهرة وهو ما يقرب من 280 مليار جنيه يأتي لتحسين حياة المواطنين في القاهرة.

وقال السيسي تعقيبا على كلمة محافظ القاهرة خالد عبدالعال خلال افتتاح عدد من المشروعات القومية اليوم الأحد - أريد أن تقارنوا ما تم انفاقه بأن نأخذ قرار بإنشاء عاصمة من 30 سنة وتم وضع هذه الاستثمارات التي ستتوفر من محافظة القاهرة أو جزء كبير منها في هذه المدن انت بتتكلم في 280 مليار جنيه في 6 سنوات أي ما يقرب من 50 مليار جنيه في العام .

وأضاف انا بقول الكلام ده عشان أنا دائما حالة الفهم والوعي هي التحدى اللي محتاجين دائما نخلى بالنا منه، وأن إحنا كمصريين محتاجين دائما أن نعرف جيدا، لأنه عندما اتخذنا قرار بناء المدن الجديدة، فيه ناس كتير قالت بتعملوا الكلام ده ليه، وكأنه أمر مش مطلوب وهو ناسي أن أنا بصرف داخل القاهرة لتحسين حياة المواطنين بها ، ومعقبا على حديث محافظ القاهرة بإنفاق 33 مليار جنيه في مشروعات بشرق القاهرة، وهي عبارة عن إنشاء كبارى وشق طرق، وهو مبلغ ضخم جدا، قائلا إن هذا المبلغ لو تم صرفه على إنشاء حي والشقة بداخله تتكلف مليون جنيه، سننشئ 33 ألف وحدة، ولكن نحن لم نزيد شقق، بل حاولنا تحسين حياة المواطنين .

وتابع الرسالة اللي ممكن نقولها، خلى بالك لازم الدولة تفكر وكمان شعبها يحترم فكرها ويدعمه، ميقولش حد أنتوا بتعملوا الكلام ده ليه ، وتساءل الرئيس ما هي البدائل هل أنشئ كباري فوق الكباري وأزيل مباني وأنشئ طرق، أم أوقف السعة التي وصلنا لها .

وأشار السيسي إلى أنه تم إيقاف أعمال البناء سواء للرخص القائمة بالفعل أو الرخص التي تصدر، موضحا أن ذلك جاء بسبب أن القاهرة وعدة محافظات لا بد من مراجعة الكثافة المتواجدة لكي يستطيع المواطنين العيش بشكل مناسب.

وتابع السيسي أنا بقول الكلام ده للتأكيد على ما قاله رئيس الوزراء الدكتور مصطفى مدبولي، يوجد أماكن في القاهرة لن يصدر لها ترخيص تاني مرة آخرى، وحتى الأماكن التي سيصدر لها ترخيص؛ لو كانت الاشتراطات الخاصة بالمباني كانت تقول 7 أدوار سيكون دورين فقط .

وقال إن ذلك القرار متأخر 20 سنة أنا بحلف بالله العظيم، ما كنش حد أبدا طلع ترخيص أكثر من 3 أو 4 أدوار طوال الـ 20 - 30 سنة الماضية، والجراجات وندي رخصة تطلع بجراج وبعد ما تطلع العمارة وتسكن الجراج مش مستخدم، الكلام ده مش هيكون تاني .

وافتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم عدد من المشروعات القومية من بينها المرحلة الثالثة من سلسلة إسكان الأسمرات وهي الاسمرات ٣ والتي تضم آلاف الوحدات.

هذا الخبر منقول من : البوابه نيوز

احصل عليه من app store تحميل تطبيق صوت المسيحي من علي app store احصل عليه من Google Play تحميل تطبيق صوت المسيحي من google play