جريمة بشعة وقعت أحداثها في منطقة بإمبابة

5 شهر
July 28, 2021, 1:11 pm
تابع عبر تطبيق google news google news google news

جريمة بشعة وقعت أحداثها في منطقة البصراوى في إمبابة قتل خلالها شاب في الثلاثينيات من عمره والدته بسبب معاناته من مرض نفسى، وجلس يبكى بجوار جثتها، ويداه ملطخة بدمائها، وبعد لحظات كان المنزل ممتلئا بالجيران الذين حضروا بعد سماعهم صوت أنين المجنى عليها، لكنهم جاءوا بعدما انتهى كل شيئ وفارقت السيدة الحياة.

انتقل اليوم السابع إلى المكان الذي شهد الجريمة بمنطقة إمبابة بالجيزة، وتحدثنا مع عدد من الجيران الذين رووا لنا تفاصيل ما جرى يوم مقتل أم ميسرة .

سمعنا صوت صريخ صادر من الشقة، جرينا على هناك لقينا الست غرقانة في دمها ، يقول محمود.ع مقيم بعقار سكنى بمحيط المكان الذي شهد الجريمة، متابعًا، لقينا الست أم ميسرة واقعة على الأرض وغرقانة في دمها، وجنبها ابنها قاعد على الأرض وأيده غرقانة في الدم، المشهد كان مفزع، اتصلنا بالإسعاف والشرطة، وجم نقلوا الست للمستشفى ولكن ما كانش فيها الروح.

وتروى أم هاشم سيدة في الخمسينيات من عمرها، ومقيمة في العقار الذى شهد الجريمة الله يرحمها الست كانت طيبة وفى حالها، ربت عيالها أحسن تربية، ولسه مجوزة بنتها من ما فيش كام سنة، لكن الشيطان ابن حرام، مسك في ابنها وما سابوش، الواد كان زى الفل، ولكن بقاله كام سنة مش مظبوط، وهما ما قصروش معاه، لفوا عليه المستشفيات كلها، علشان نوبات الصرع إلى كانت بتجيله .





وتتابع أم هاشم ، الست أم ميسرة كانت عندها 4 عيال 3 ولاد منهم ميسرة إلى قتلها، وبنتها، وكانت قاعدة في البيت هي والولاد بعد ما البنت اتجوزت، كان عيالها بيروحوا الشغل ما عدا ميسرة ما كانش ليه في الشغل بسبب مرضه كان بيقعد معاها في البيت، ويوم الجريمة كانوا لوحدهم، اعتدى عليها في نوبة صرع، ربنا يرحمها ويسامحه، أكيد هو مش واعى بإلى بيعمله.

كان دائمًا بيضربها وبيجرى وراها بالسكينة، وانقذناها من أيده اكتر من مرة، يروى جمال.ع تفاصيل العلاقة بين المجنى عليها والمتهم قبل مقتلها، متابعًا، الواد ما كانش دارى بإلى بيعمله، هو كان بيتعالج في مصحة علاج نفسى، ولكن بسبب تكاليفها العالية، خرجوه منها وقعدوه في البيت، وخلال الفترة دي كانت بتجيله حالات هياج بتخليه يعتدي علي أمه بالضرب.

النيابة العامة أمرت بعرض الشاب المتهم على مستشفى أمراض نفسية وعصبية لتوقيع الكشف الطبي عليه، وبيان مدى مسئوليته عن تصرفاته من عدمه، وطلبت تقرير طبى وافً حول حالته، كما طلبت تحريات الأجهزة الأمنية التكميلية حول الواقعة، وتقرير الصفة التشريحية الخاص بجثة المجنى عليه.

المكان الذى شهد الجريمة (1)

المكان الذى شهد الجريمة (2)

هذا الخبر منقول من : اليوم السابع

احصل عليه من app store تحميل تطبيق صوت المسيحي من علي app store احصل عليه من Google Play تحميل تطبيق صوت المسيحي من google play