أنا وأمي وإخواتي ملناش علاقة بالجماعة |اعترافات مثيره لـ عائشة خيرت الشاطر

2 شهر
November 16, 2021, 6:55 pm
تابع عبر تطبيق google news google news google news

أنا وأمي وإخواتي ملناش علاقة بالجماعة |اعترافات مثيره لـ عائشة خيرت الشاطر

يستكمل موقع صدى البلد نشر نص اعترافات عائشة خيرت الشاطر، ابنة القيادي خيرت الشاطر نائب مرشد جماعة الإخوان، في القضية رقم 1 لسنة 2021 جنايات أمن الدولة طوارئ مدينة نصر ثان، والمقيدة برقم 703 لسنة 2021 كلي القاهرة الجديدة، وبرقم 1552 لسنة 2018 حصر أمن الدولة العليا.

وأدلت المتهمة عائشة محمد خيرت سعد الشاطر، مواليد 18 ديسمبر 1980، ربة منزل، باعترافات تفصيلية أمام جهات التحقيقات، وينشر موقع صدى البلد في الجزء الثاني من الاعترافات، تفاصيل نشأة وحياة عائشة خيرت الشاطر.





وقالت المتهمة عائشة خيرت الشاطر، في اعترافاتها أمام جهات التحقيق، أنا بداية تعليمي كانت في مدرسة أبو زهرة من الابتدائي حتى الثانوي وبعدين دخلت كلية البنات جامعة عين شمس وتخرجت سنة 2001، وكنت تزوجت قبل التخرج من محمد صالح الحديدي مهندس في المانيا وبعد ما اتخرجت سافرت ألمانيا وكنت مقيمة هناك في مدينة كاسل وخلفت ابني حمزة ونزلت بعد والدته بشهر بسبب خلافات زوجية ورجعت بعدها سنة وشوية وبقيت أنزل زيارات كتير القاهرة وأرجع المانيا تاني لحد ما حصلت أحداث 25 يناير ومسافرتش تاني من بعدها بسبب خلافات تانية مع زوجي ورفعت قضية خلع على زوجي واتطلقت منه سنة 2015.

واستكملت عائشة خيرت الشاطر، والدتي سمها عزة أحمد محمد 65 سنة وهي خريجة كلية الهندسة جامعة الإسكندرية ولا تعمل، وأخواتي من الأكبر للأصغر هما فاطمة الزهراء مدرسة، وخديجة، وبعدين أنا، وبعدين سمية، وحفصة، وجوزها محبوس على ذمة قضية قتل الشهيد وائل طاحون، وبعدين مريم، وسارة، ورضوى، وبعدين سعد، وبعده الحسن.

وأضافت عائشة خيرت الشاطر، إحنا أسرة مستوانا الاجتماعي كويس لأن مصدر دخلنا كان شغل والدي وهو كان كبير بس مقدرش أحدد بالظبط، وأسرتنا ملتزمة دينيا طول عمرنا في حدود المتوسط بس مش متشددين وأنا إخواتي وأمي ملناش علاقة بجماعة الإخوان.

وتابعت عائشة خيرت الشاطر، كنت بحب الأعمال الخيرية طول عمري، لكن في جمعيات غير تابعة لجماعة الإخوان بعني مثلا كنت بشارك في تحفيظ القرآن في مسجد بمنطقة مدينة نصر، ومكنش ليا أي نشاط حتى في الكلية ولما حصلت ثورة 25 يناير لم أشارك فيها لأني كنت لسه والدة ابني عبدالله بقالي 14 يوم بس أنا كنت متفقة معاها على أمل أنها تخرج والدي من السجن.

واستطردت عائشة خيرت الشاطر، لما حصلت انتخابات الرئاسة نزلت انتخبت محمد مرسي وبعد ما نجح مكنتش بشارك في اي عمل لأني كان معايا ولادي وكان ابوهم مسافر وانا اللي كنت مسئولة عنهم وفضل الحال كدة لحد 30 يونيو 2013 وساعتها تم القبض على والدي وقيادات الجماعة وحصل اعتصام رابعة العدوية في مدينة نصر وأنا شاركت في الاعتصام انا وأخواتي مع نفسنا.

هذا الخبر منقول من : صدى البلد

احصل عليه من app store تحميل تطبيق صوت المسيحي من علي app store احصل عليه من Google Play تحميل تطبيق صوت المسيحي من google play