رد غير متوقع من عبد الباسط حمودة علي هدية عمر كمال

2 شهر
November 21, 2021, 1:39 pm
تابع عبر تطبيق google news google news google news

رد غير متوقع من عبد الباسط حمودة علي هدية عمر كمال

شارك المطرب عمر كمال جمهوره على صفحته الشخصية الانستجرام بفيديو مع الفنان الكبير عبد الباسط حمودة، حيث أهداه ساعه هدية من السعودية وعلق عمر: لما تجيب لابوك هدية متجعبهوش .

وأكد المطرب عمر كمال، أن نوعية أغاني المهرجانات هي الامتداد الطبيعي للغناء الشعبي المصري ، مستكملا: الأغاني دي الامتداد الطبيعي لـ(السح الدح امبو) و(سلامتها أم حسن) .

وأضاف كمال، خلال لقائه في برنامج الحكاية للإعلامي عمرو أديب، الست أم كلثوم كانت بتقول (أغدا ألقاك) والأستاذ أحمد عدوية كان بيقول (السح الدح امبو) وباع مليون نسخة وكسر الدنيا بـ زحمة يا دنيا زحمة و(بنت السلطان) .





واستكمل: يا جماعة ده في كل عصر مش إحنا بس الأستاذ عبد الحليم حافظ كان بيروح كازينو الليل يسمع أستاذ أحمد عدوية، وكان بيخليه يسمعه أغانيه .

وتابع عمر كمال: أنا مع الفنان هانى شاكر في كلامه بأن لازم يكون في تقنين لكلمات المهرجانات ولكن لازم يكون في احتواء لمطربى المهرجانات ويتعمل شعبة مؤدى مهرجان زي ما في شعبة لمطربى الراب .

وأضاف عمر كمال: أنا اتوقفت 9 شهور قبل كده اتعلمت فيهم الأدب بسبب لفظ في أغنية بنت الجيران، ورغم اني عملت أغاني حققت ملايين المشاهدات على اليوتيوب مقدرتش أمسك فلوس من الغناء اللايف، ولكن خلاص مضيت إقرار في النقابة بأني مش هاقول أي كلام خارج وأى أغانى أعملها بعرض كلماتها الأول وأخد موافقة عليها .

واستكمل عمر كمال: لازم الفنان هانى شاكر ونقابة المهن الموسيقية تخلى شعبة لمطربى المهرجانات وتكون في تصاريح لهم بالغناء وتكون فيه موافقة على كلماتها قبل الغناء ووقتها هيخافوا يقولوا ألفاظ عشان ميتمنعش من الغناء، وحمو بيكا لازم ياخد تصريح مؤدى مهرجانات .

وأضاف: لازم تقنين أوضاع مطربي المهرجانات، دلوقتي مفيش اعتراض على المزيكا، وعايزين كلام كويس، يبقى نقنن الموضوع، هتقولوا أصوات، هقولكم طيب ما أنتوا أجازتوا الراب الثقافات اتغيرت ولازم نتقبل ذلك، كل جيل وله مزيكته وشكله .

وأصدرت نقابة المهن الموسيقية، قرارا، بمنع 20 مغني مهرجانات من الغناء أبرزهم: حمو بيكا، حسن شاكوش، كزبرة وحنجرة، مسلم، وغيرهم.

بدوره قال الفنان عبد الباسط حمودة ، إن الجميع من حقه أن يغني ولكن الكلمات الجيدة فقط ، مؤكدا أنه في الماضي كان يوجد غناء جيد، وتابع أن عمر كمال ذكي ولا يقتصر على غناء شيء معين.

وأضاف حمودة خلال حواره مع الإعلامي عمرو أديب، ببرنامج الحكاية، المُذاع عبر فضائية mbc مصر، مساء أمس أنه في بداية غنائه كان يعمل 8 ساعات من الساعة التاسعة مساء حتي الساعة 5 صباحاً، وكان أجره في السبعينيات كان ربع جنيه.

قال المطرب الشعبي، عبد الباسط حمودة، إن نقيب الموسيقيين هاني شاكر يسعى جاهدًا للارتقاء بالذوق العام، ومنع الإسفاف، مضيفًا: هاني شاكر عنده حق في اللي عمله، احنا مش عايزين كلام خارج.

وأوضح حمودة: اللي يغني وينجح يكمل، أنا مش مع فكرة أي حد يغني، فيه عيال في المهرجانات بتغني كويس وصوتها حلو، ولو فيه على أيامنا يوتيوب كنا وصلنا لمليارات المشاهدات.

هذا الخبر منقول من : اخبار اليوم

احصل عليه من app store تحميل تطبيق صوت المسيحي من علي app store احصل عليه من Google Play تحميل تطبيق صوت المسيحي من google play