خناقة نارية بين حمو بيكا وتامر عبد المنعم ..بعد وصفه بالجاهل

منذ 7 ثانية
November 25, 2021, 4:11 pm
تابع عبر تطبيق google news google news google news

خناقة نارية بين حمو بيكا وتامر عبد المنعم بعد وصفه بالجاهل

حالة من الجدل الواسع شهدتها مواقع التواصل الاجتماعي، الساعات الأخيرة، بسبب حرب كلامية بين الفنان تامر عبد المنعم ومؤدي المهرجانات حمو بيكا.
بدأت القصة بمنشور لـ حمو يهاجم فيه الفنان هاني شاكر، بعدما قام بمنعه عن الغناء نهائيا لأسباب غير منطقية – على حد وصفه.
وقال «بيكا» الذي تحدث عبر بث مباشر بـ«انستجرام»: «عندي كلمتين للفنان هاني شاكر وتامر عبدالمنعم اللي ماعرفش إيه علاقته بنقابة المهن الموسيقية أنا مصري مش صيني ولا تركي ولا لبناني وعندي ولاء لمصر ».
خناقة نارية بين حمو بيكا وتامر عبد المنعم
واستكمل: «محتاج مسؤول يقعد معانا إحنا مابنعملش حاجه مالكمش تمنعونا مصر عمرها مامنعت حد وهي مش بلدك لوحدك اللي خايف عليها أنا مش جاي من بره أنا بحمل جنسية مصرية محسسنا إننا بيئة وملناش لازمة أنا ليا صوت برضو».
واستطرد: «مالكش إنك تمنعنا وهناخد حقنا بالقانون إحنا بلد حرية ليه عايزين تطلعونا وحشين ارحمونا شوية، وليه أطلع بره بلدي أغني».





light-dark.net


من جانبه، رد الفنان تامر عبد المنعم على حمو بيكا، قائلًا: “”السؤال للدكتورحمو بيكا ولا ما حموهوش أنا ما هاجمتكش أساسًا، كل الموضوع إني استضفت النجم الكبير هاني شاكر في صالون ثقافي حول إشكالية حرية الإبداع والمنع، وبالمناسبة قال فيه حمو يذاكر كويس ويدخل الإمتحان وربنا معاه يعني ما منعكش”.
وتابع: “أما بالنسبة لوطنيتك اللي اقحمتها في الموضوع أحب أقولك أنا لم أشكك فيها، وبالمناسبة وجودك أنت وفرقتك في احتفالات أكتوبر مش دليل عشان تستند عليه، شكرا نسيت أقول لك شوف حد بيعرف يقرأ عشان يقرأ لك”.
ليرد عليه بيكا، في منشور له معلقًا: “”رداً على كلام المدعو تامر عبدالمنعم، الحمد لله أنا مش مستني حد زيك يقولي اقرأ أو مقراش أنا معايا إخواتي هما عيني وضهري”.
وتابع: “أنا بقى اللي بقولك شوفلك حد ينضف قلبك من الغل والصفار والتنمر اللي فيه يمكن ربنا يكرمك وتلاقي اللي يديك دور تمثله ولا حاجة”.
واستكمل: “حسبي الله ونعم الوكيل في كل شخص معاه سلطة وبيتحكم في خلق الله احنا معانا ربنا مش سلطة وقرارت وحقي هاخده”.



نقلا عن لايف نيوز





اشتراك في قناه جون المصرى | Youtube


تنوية هام: الموقع غير مسئول عن صحة ومصداقية الخبر يتم نشره نقلاً عن مصادر صحفية أخرى، ومن ثم لا يتحمل أي مسئولية قانونية أو أدبية وإنما يتحملها المصدر الرئيسى للخبر. والموقع يقوم فقط بنقل ما يتم تداولة فى الأوساط الإعلامية المصرية والعالمية لتقديم خدمة إخبارية متكاملة.

نصائح للاستثمار الأفضل.. هل شهادات البنك 15% أو 12% ..الذهب.. العقار أم الدولار..تحليل جون المصري
احصل عليه من app store تحميل تطبيق صوت المسيحي من علي app store احصل عليه من Google Play تحميل تطبيق صوت المسيحي من google play